Styl a trendy

Dnes něco málo o zdravé stravě

Dnešní článek bude tak trochu odbočkou ze zajetých tematických kolejí mé práce, ale na druhou stranu věřím, že to bude téma, které zajímá nejednu z vás, zvlášť pokud stejně jako já tak trochu bojujete s tím, co ukazuje ručička na váze.

Ti, kdo mě znají, ví, že pro mě to byl tak trochu celoživotní boj. Tlusté dítě – hubená pubertˇačka – oplácaný adolescent – na vysoké kila letěla dolů ( jo, tam to šlo v pohodě, super lidi a žádný stres 🙂 – později si sedavé zaměstnání v kombinaci s indickým přítelem a teplými večeřemi vyžádalo daň a kila letěla opět nahoru….. Nikdy jsem ale neměla pocit, že by stravování bylo něco, co bych musela řešit s odborníkem, myslela jsem si, že všechno teoreticky vím.

Dlouhodobý obrat k lepšímu nastal v okamžiku, kdy jsem potkala svého manžela. Začali jsme jezdit hodně na kole a přestala jsem jíst čokoládu. Navíc jsem brzo otěhotněla a dostala těhotenskou cukrovku. Výsledky mě dost vystrašily, protože vypadaly velmi vážně ( později se ukázalo, že šlo o omyl) , ale byl to důvod proč jsem najela velmi přísně na režim doporučovaný diabetologií. V porodnici jsem byla velmi chválená, protože hlavně díky diabetologické dietě se mi povedl husarský kousek. Za celé těhotenství jsem přibrala pouze 3 kg, dítě vážilo 3,5 kg a bylo naprosto zdravé a já v porodnici “nechala” celých 7 kg. Domů jsem tedy přijela hubenější než na začátku těhotenství a váha konečně začínala číslem 5. Váhu se mi podařilo udržet na stejné hodnotě dalších 6 let a to i během druhého těhotenství, které se odehrálo v podobném duchu. V ten moment jsem si myslela, že mám fakt navždy vyhráno.

Byla to mimochodem taky doba, kdy jsem se více začala zajímat o to, jaké principy v oblékání fungují. Celý život jsem si totiž říkala, že kdybych byla hubená, uměla bych se obléct raz dva. A najednou jsem byla, ale ukázalo se, že tak jednoduché to přece jen není, že je potřeba nějak zhodnotit barevnost, typ postavy, tělesné proporce….to mě pomalu přivedlo k Imogen a když mi její principy zafungovaly, rozhodla jsem se, že to zkusím i s poradenstvím v této oblasti.

Loňský rok byl fakt zápřah. Dvě práce, dvě děti, studiu jsem se věnovala převážně po večerech. Pak začaly jezdit první klientky a neustále jsem sama na sebe vyvíjela vnitřní tlak : ” musíš vydat článek, musíš napsat článek, musíš makat….”. Stravování šlo poměrně stranou. Neměla jsem v hlavě prostor jídlo vůbec nějak řešit. Přestala jsem vařit a věci šly tak nějak samospádem. Co jsem odbyla na obědě, jsem často doplnila u kafe legendárními “konzultačními” Lind kuličkami. Na konci loňského roku jsem si všimla, že mi to oblečení nějak tak nesedí, jak by mělo a kamarádce jsem svěřila, že asi zase najedu na režim z diabetologie. Soňka byla ale pohotová a přesvědčila mě, že mi obecná dieta vůbec nemusí živinami sedět a doporučila mi návštěvu nutriční terapeutky Sandry Schmidové. Řekla jsem si, že za pokus to stojí ( zvlášť, když v praxi vidím, jak to dopadá, když si třeba ženy samy zkouší určit barevnost) , ale měla jsem pocit, že se budeme bavit o nějakých plus mínus 2 kilech. Jak ostudný byl okamžik, když váha ukázat dobrých 7 kg nahoru během jednoho roku :-D.

Nechala jsem si proto vypracovat jídelníček, začala jsem opět vařit a znovu o stravování přemýšlet a plánovat. V současné době je výsledek 5 kg dolů a i když se nejedná o nějakou wau proměnu, tak ji sama na sobě vidím a na oblečení samozřejmě cítím. Proto jsem si říkala, že by mohlo být zajímavé nafotit takové malé srovnání. Zalistovala jsem fotkami, které jsem udělala začátkem roku a které jsem zavrhla s tím, že to by teda nešlo :-). Kalhoty a sukni jsem měla tehdy dost natěsno, teď sedí lépe a pas se posunul níže (a ano kalhoty budou potřebovat zkrátit :-). S původními halenkami už tyto kusy nefungují dobře, tak doufám, že mi odpustíte, že jsem zvolila jiný top. Tyto stránky jsou přece jen primárně o stylu :-).

Co mně jídelníček od Sandry přinesl nového ?

Pro mě to bylo především potvrzení toho, jak to teda vlastně s tou zdravou stravou je. V dnešní době je spousta nových trendů a člověk v záplavě všech informací není schopen vyhodnotit, zda je lepší půstovat, najet na low carb a nebo jíst pravidelně a malé porce. Navíc musím říct, že jsem pochopila, že na diabetologii jsem sice dostala o zdravé stravě asi maximum informací, které můžete zdarma získat, ale ono to zkrátka nestačilo. Inspirací na recepty bylo málo a protože je náš trh různých výživovými specialisty a názory přesycen, brzo v tom člověk začne plavat a vybočovat z hranic. Pro přečtení materiálů od Sandry mi mnohé věci doklaply a říkala jsem si AHA. Navíc jsou materiály vypracované přímo pro mé potřeby, i když třeba z receptů jde samozřejmě uvařit pro celou rodinu. Opět mi situace připomněla barevné testování, kdy méně propracovaný systém, či natˇuknutí tématu může sice přinést zajímavé informace, ale funkčním řešením pro budování smysluplného šatníku se nestane.

Dále mi jídelníček pomohl rychle a efektivně zařadit potraviny, které jsem do té doby nekupovala a chuťově ho obohatil.

Hodně mi pomohly recepty na obědy, které jsou na přípravu časově nenáročné a přitom zdravé a nutričně vyvážené, pestré. Nemám totiž čas ani ochotu trávit v kuchyni věčnost. Byla jsem ráda, že většinu receptů rodina přijala a tudíž mi odpadá v nabitém programu otázka ” co zase vařit”.

Líbilo se mi, že jsem se dovzdělala více o významu bílkovin a proteinu ve stravě a hlavně ohledně toho, jakým způsobem je do jídelníčku více začlenit.

V neposlední řadě mi jídelníček pomohl jít na celou změnu postupně a v klidu, vrátit se k tomu, co mi fungovalo v rozšířené formě a tudíž nemám problém s tím, že by mi moje strava připadala stereotypní a měla bych pocit, že se to nedá dlouhodobě vydržet. Neberu to jako dočasnou záležitost, ale jako udržitelný životní styl. Ono je to totiž opět podobné jako práce s barevnicí. Znát svoje ideální barvy je jedna věc, ale vsadím boty na to, že většina lidí jen s nimi nevystačí. Časem chcete udělat i kroky bokem a širokospektrální barevnice vám dá přirozené hranice, stejně jako vypracovaný jídelníček vám dá tipy, jak občas zdravě zhřešit.

Nedělám si iluze o tom, že na červencové kontrole nedostanu od Sandry zpětnou vazbu o tom, co by bylo potřeba ještě zlepšit :-). Na druhou stranu jsem ráda, že mi moje lednová návštěva dala impulz vrátit se k tomu, o co jsem se posledních 6 let snažila a vzít to tak trošku z gruntu. Vzhledem k tomu, že souběžně dokončuji u Imogen certifikát woman style, budou zde na blogu určitě přibývat články zabývající se typem postavy, tělesnými proporcemi a tipy na vhodná střihová řešení. Určitě ve vás nechci tímto článkem vyvolat dojem, že chci pracovat jen s těmi ženami, které mají super postavu, sportují a jedou 100% zdravou stravu. Naopak, jak vidíte, jsem úplně normální ženská, která má pochopení pro to, že občas je toho zkrátka moc, přijde stres, náročné období a šup, kila jdou nahoru jen to hvízdne. A mám pochopení i proto, že zbavit se jich je mnohdy velmi nelehké. Možná právě tehdy je důležité sebevědomí ženy podpořit a správně zvolený střih dovede opticky odčarovat hned několik kilogramů. Ráda vám s těmito peripetiemi poradím!

Tento článek jsem psala zejména jako inspiraci ze dvou důvodů :
Za prvé proto, že výživových poradců je 12 do tuctu a často dávají protichůdné rady. O kvalitě některých je nutno tak trochu pochybovat. Proto jsem ráda, že mohu doporučit někoho, kdo má vzdělaní, výsledky a problematice skutečně rozumí.
Za druhé ( a to je symptomaticky odvozeno od bodu č. 1) je u nás toto poradenství stále podceňované ( asi tak, jako barevné testy). Všichni máme pocit, že je to něco, na co si každý člověk přijde selským rozumem tak nějak sám. Ale realita taková podle mě úplně není, což říkám na základě celoživotní zkušenosti ( a věřte, že já jsem jednoznačně studijní typ :-)). Pokud vás článek zaujal, budu se těšit na komentáře ve skupině. A já se těším, kam mě moje cesta za zdravějším životním stylem zavede.

Leave a Reply