Barvy

Falešná Elsa

Jelikož články o falešných Sněhurkách měly slušný ohlas, říkala jsem si, že je na čase napsat o falešné Else. Jestli si teď‘ říkáte, že článek bude zaměřený proti odbarvování na blond, pak vás hned na začátku zklamu. Pokud je žena, jak já říkám dobře odbarvená (čili sluší jí to a její barevnost to dovoluje) tak se klidně odbarvujte, to je pro mě úplně Ok. Naopak se v tomto článku chci zaměřit na charakteristiku dvou světlých typů – světlého léta a světlého jara – tak, jak je pojímá ACS. Vycházet budu z filozofie, kterou jsem převzala od autorky ACS systému Imogen Lamport a z toho, co mně Imogen během zaučování předala. 

Co tedy v ACS definuje tyto dva barevné typy? Je to světlost. Světlost je to, čeho si člověku tohoto typu všimneme nejdříve. Světlost, světlost, a ještě jednou světlost, to je to, co světlé typy (logicky) definuje. Světlá pletˇ a světlé vlasy tmavosti 9, 10 + světlejší.  

Kdo by mohl být v současnosti představitelem světlého typu? Třeba královna Alžběta. 

Královna Alžběta přišla do věku, kdy celá zbělela a pročistila se. Její plet‘ se po 80 roce pročistila, její vlasy zbělely a pročistily se. Pastelové barvy na ní nevypadají vůbec miminkovsky, naopak harmonizují. Všimněte si, že z královny Alžběty se nakonec stala „přírodní“ blondýnka, pletˇ reagovala současně s vlasy. 

A teďˇ se dostávám k jádru článku. Může paleta světlého léta/jara plnohodnotně sedět ženě, která má vlasy tmavosti 7? Pro představu přidávám fotografii Sophie Turner pravděpodobně s jejími přírodními vlasy, to je zhruba tmavost, jakou mám na mysli. 

Odpověď je: ne, zcela jistě najdeme v rámci ACS systému vhodnější paletu. Zkuste si Sophie představit v pastelových barvách. Nevypadala by v nich tak trochu jako miminko? Bohužel jsem nenašla lepší fotku, než tu následující, kterou vyvažuje šedý proužek. Ale stejně cítíte, že něco nesedí :

V méně jásavých odstínech vypadá Sophie harmoničtěji a to i přesto, že se zde jedná o špatnou (studenou) barevnou teplotu a Sophie ve studených barvách bledne :

Pokud je barva teplá a světlá, může si Sophie dovolit i dost jasné barvy (i v momentě, kdy se odbarvuje na blond). V následující stylizaci se mi Sophie při použití rtěnky líbí. Opět se ale nejedná o odstín, do kterého bylo “přikápnuté mléko” (nejedná se o pastelovou barvu). Tento konkrétní odstín je tedy už krapítek jasnější, než by bylo potřeba, ale lepší příklad jsem nenašla. U mě na monitoru je to nicméně v kombinaci s rtěnkou pořád OK. Pokud by se vám barva zdála příliš křiklavá, bude to nejspíš nastavením monitoru, mám zkušenost, že červená se chová na PC ze všech barev nejhůř.

A je světlost první věcí, které si na Sophie (na následující fotografii) všimnete? Já myslím, že určitě ne.

Já vím, že barevný typ se nemá určovat po internetu a taky to nedělám. Ale některé věci jsou zjevné a logické. Tak jako je jasné, že Sophie nebude patřit mezi tmavé zimy, stejně tak je zjevné, že ani palety, jejichž primární vlastností je světlost pro ni nebudu ty nejlepší. Světlá polovina ano, nejsvětlejší paleta ne. 

Ještě si dovolím malou odbočku, protože od dostávám dotazy ohledně toho, jak jsou ACS barevnice sestaveny. Palety ACS jsou velmi flexibilní, což znamená, že obsahují i barvy přisedlých typů. Kdybych tedy Sophie dala paletu světlého jara a vysvětlila jí, že nemá celoplošně používat pastely a zatrhla bych jí jako ideální barvy některé z těch přisedlých (tmavších) barev…………no Sophie by pomocí těchto oslích můstků skutečně mohla s paletou nějak fungovat. Nicméně by rozhodně nevyužila celý svůj barevný potenciál a nemohla by pracovat s barevnicí jako celkem. A hlavně nemá přece cenu dávat paletu založenou na pastelech někomu, komu nesluší pastely. Nemá cenu dávat paletu založenou na světle někomu, kdo není primárně světlý. 

Jinými slovy, pokud máte podobnou tmavost vlasů jako Sophie na první fotografii, pak nejste ani jeden ze světlých typů v rámci ACS systému. 

A teďˇ si říkáte, ok, takže o tmavosti rozhodují vlasy. Ale co když je někdo odbarvený? Ani tady neplatí, že (dobře) odbarvená blondýna = automaticky světlé jaro/léto. Příkladem mohu být já, Imogen , nebo právě Sophie a také další klientky z mojí testovací praxe. 

Když jsem se u Imogen zaučovala, ptala jsem se jí, jaký typ jsem podle jejího systému já. Říkala: „Světlé léto, nebo jasné léto“. (Nutno dodat, měla jsem čerstvě odbarvené vlasy a odrost nebyl vidět) a když jsem k sobě přiložila tyto dvě palety, vyšlo jasné léto. Takže ani já jsem systém neošálila:-) . Jakoby testovací sada věděla, že se odbarvuju. Každopádně budu i nadále dělat testy objektivně a uvidím jaké výsledky mi v tomto ohledu praxe přinese a kolik odbarvených blondýnek nakonec spadne/nespadne pod světlé palety. Jako typoložka hledám vždy harmonii, nikoliv sadu, která se nejvíc hodí k vlasům.

Leave a Reply